• 15 jaar ervaring
  • Meer dan 1 miljoen klanten
  • Gratis verzending NL
  • Betaal achteraf
  •  1 Miljoen+ klanten
  •  Betaal achteraf
  •  Gratis verzending NL
  •  Gratis verzending NL
  •  Betaal achteraf
Nu 5% korting op alles met de code: ACTIE

Mijn telefoon of tablet laadt niet meer op: wat nu?

We kunnen ons geen leven meer zonder telefoon en/of tablet voorstellen. Dus wanneer de telefoon of tablet niet meer op laadt of het gaat veel langzamer dan normaal, zijn we toch wel heel eventjes (of misschien wat langer) in paniek. Het kan verschillende oorzaken hebben waarom je telefoon niet meer op laadt. Het probleem hoeft niet perse bij het toestel te liggen, misschien zit er vuil in één van de contactpunten of is de kabel zelf kapot. Wij zetten de belangrijkste oorzaken, oplossingen en tips graag voor je uiteen.

Mijn telefoon of tablet laadt niet meer op: wat nu?

De oorzaken

Dit zijn de mogelijke oorzaken waarom je telefoon of tablet niet meer op laadt of langzaam op laadt:

  • Een softwarefout of storing in het toestel
  • De oplader zelf is kapot
  • De accu/batterij is kapot of op
  • Het oplaadpunt/contactpunt is vies of kapot

Telefoon laadt niet op: dé 6 oplossingen

Zoals gezegd betekent het niet automatisch dat wanneer je telefoon niet op laadt, het toestel kapot is. Maar het is ook niet direct zo dat de accu defect is of de oplaadkabel aan vervanging toe is. De oplossing kan vele malen simpeler zijn. Wij zetten zes oplossingen voor je op een rijtje.

1. Start je toestel opnieuw op

Het is niet heel waarschijnlijk, maar misschien hapert de accu wel vanwege een softwarefout. Om dit uit te sluiten is het aan te raden om je toestel opnieuw op te starten en vervolgens te controleren of hij nu wel oplaadt.

2. Maak de oplaadpunten/contactpunten schoon

Wist je dat je telefoon een ware stofmagneet is? Helemaal wanneer je je iPhone (6, 7 of 8) of bijvoorbeeld je Samsung S7, S8 of S9 of een ander Android toestel constant in en uit je broekzak of tas haalt. De oplaadpoort is dan extra gevoelig voor vuil. Maak deze ingang dus schoon en verwijder het eventueel aanwezige stof.  Doe dit met een tandenstoker (met een botter puntje) of een klein borsteltje zonder harde uiteindes. Wees voorzichtig, want de oplaadpoort is erg gevoelig. Raak de aansluiting (herkenbaar aan de pinnetjes) niet aan, maar verwijder alleen het stof uit de ingang.

3. Gebruik een andere oplader/kabel

Heb je oplaadpoort helemaal schoongemaakt, maar laadt je telefoon nog niet op? Check dan of het probleem aan de oplader of kabel ligt. Test of je telefoon wel op laadt met een andere kabel of een ander oplaadblokje. Houd hierbij altijd in je achterhoofd dat het een originele lader moet zijn. Probeer ook meteen meerdere stopcontacten uit, wie weet ligt het namelijk aan het stopcontact.

4. Kalibreer je batterij

Gaat het percentage van jouw batterij soms ineens van 50 procent naar 42 procent en weer terug naar 49%? Dan laadt je telefoon waarschijnlijk wel op, maar zie je het niet omdat de batterij in de war is en dus verkeerde waardes aangeeft. De oplossing: het kalibreren van je batterij. Het kalibreren van de batterij gebeurt bij een iPhone op een andere manier dan bij een Android toestel, zoals de Samsung S9 of S8.

iPhone batterij kalibreren:

  1. Sluit je iPhone met originele kabel aan op het stopcontact.
  2. Voer een harde reset uit. Heb je een iPhone 7 of een ouder model? Druk tegelijkertijd de aan/uit knop en de homeknop in. Heb je een iPhone 8, iPhone SE of nieuwer model? Volg dan de volgende stappen:
    • Druk op de volume omhoog knop en laat deze weer los
    • Druk op de volume omlaag knop en laat ook deze weer los
    • Houd de zij knop ingedrukt en laat deze pas weer los, zodra het logo van Apple verschijnt.
  3. Laad de iPhone op tot 100% en laat het toestel vervolgens nog ruim een uur aan de oplader hangen om flink door te laden.

Android batterij kalibreren:

  1. Laat de accu van je Android smartphone helemaal leeglopen en wacht totdat deze vanzelf uitschakelt
  2. Wacht ongeveer drie uur, zodat eventuele reststroom uit het toestel is
  3. Laad je telefoon op tot 100% en geef het toestel nog anderhalf uur de tijd om door te laden. Hierna is de batterij van je toestel gekalibreerd.

5. Draadloos opladen

Laad je telefoon (iPhone, Samsung, Sony, etc.) nog steeds niet op? Probeer dan eens of draadloos opladen wel werkt. Dit is een goede manier om vast te stellen of het probleem van het opladen wel of niet aan je toestel ligt of juist aan de randapparatuur.

6. Reparatie

Nog steeds geen verandering? Dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Het is dan verstandig om je iPhone of smartphone te (laten) repareren. Bekijk voor de zekerheid even of je nog recht hebt op garantie. Wij van Mobile Supplies helpen je graag: óf met nieuwe onderdelen óf met de reparatie van je telefoon.

Mijn (Samsung) tablet laadt niet meer op

Niet alleen bij een telefoon, maar ook bij een tablet is het erg vervelend wanneer deze niet meer op laadt. Laadt je tablet of telefoon langzamer op? Zorg er dan voor dat alle applicaties helemaal afgesloten zijn en ook niet meer actief zijn op de achtergrond. De vliegtuigstand kan ervoor zorgen dat je telefoon of tablet sneller opgeladen zal worden. Het kan ook dan natuurlijk aan de oplader liggen, dus probeer altijd een andere oplader uit, voordat je moet gaan denken aan een nieuwe batterij.

De oplossingen bij een tablet die niet meer opgeladen wordt, zijn nagenoeg hetzelfde als bij een telefoon:

  • Het stofvrij maken van de oplaadpoort
  • Een soft reset geven/batterij kalibreren door de aan/uit knop 30 seconden in te houden
  • Een andere oplader proberen
  • De batterij connector een tijdje loskoppelen, over het hoe of wat hiervan, informeren wij je graag
  • Een nieuwe batterij (laten) plaatsen.

Mijn tablet of telefoon gaat niet meer aan

Gaat je tablet of telefoon helemaal niet meer aan? Ook dan handel je nagenoeg volgens dezelfde stappen als wanneer je tablet of telefoon niet meer op laadt. Controleer als eerste je oplader, voer daarna een soft reset uit. Heeft dit allemaal geen zin, gaat je tablet of telefoon nog steeds niet aan? Laat je apparaat dan controleren door een professionele partij voor het uitvoeren van een eventuele reparatie.

Laadt je telefoon of tablet niet meer op of gaat je telefoon helemaal niet meer aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag.