• 15 jaar ervaring
  • Meer dan 1 miljoen klanten
  • Gratis verzending NL
  • Betaal achteraf
  •  1 Miljoen+ klanten
  •  Betaal achteraf
  •  Gratis verzending NL
  •  Gratis verzending NL
  •  Betaal achteraf
Nu 5% korting op alles met de code: ACTIE

Blijft de oplader van je telefoon niet goed zitten? Zo los je het op

Voor een festival naar de honderd procent, zodat je vrienden op linksvoor je kunnen bereiken. Of voor het slapen, zodat je de ochtend start met een volle batterij. Niks geks, dagelijkse routine. Dan blijkt dat je telefoon niet meer oplaadt, of langzamer dan normaal. Is de oplaadpoort kapot? Of de kabel? Wij vertellen je over de oorzaak en leggen je stap voor stap uit hoe je dit zelf oplost.

Blijft de oplader van je telefoon niet goed zitten? Zo los je het op

Dit is waarom het opladen niet meer goed werkt

Als je telefoon niet of minder goed laadt, betekent dat niet direct dat de oplaadpoort kapot is. Het kan zijn dat er in de contactpunten van je telefoon vuil zit, dat de kabel, oplader of accu kapot is, of dat er een softwarefout of storing is die moeilijk doet. Ren niet naar de winkel, maar ga eerst te raden in dit stuk. In de meeste gevallen los je het zelf eenvoudig op.

In 4 stappen naar een telefoonoplader die blijft zitten:

Stap 1: gebruik een originele oplader en kabel

Dit klinkt als een open deur, maar niet gecertificeerde of nagemaakte oplaadaccessoires kunnen zorgen voor veiligheidsproblemen en schade aan je telefoon. Wij raden daarom aan om authentieke opladers te gebruiken, het liefst van het telefoonmerk zelf. Kijk ook goed welke telefoonaansluiting je hebt: een USB-C, Micro USB of Lightning. De meeste telefoons hebben een USB-C aansluiting.

Stap 2: controleer de oplader en de kabel

Of je nu een originele iPhone, Samsung of Huawei oplader hebt: het probleem kan ook zitten in de oplader zelf. Een beschadigde oplader, of eentje die gedeeltelijk open is, kan zorgen voor kortsluiting of oververhitting, wat gevolgen heeft voor je telefoon. Controleer of de kabel over het geheel en bij de aansluitpunten er nog goed uitziet. Zelfs een duidelijke ‘knik’ in de kabel zorgt voor een vermindert functioneren. Signaleer je één van deze gebreken? Gooi de kabel dan direct weg en koop een nieuwe, originele laadkabel.

Geen gebreken? Probeer je telefoon te laden met een andere kabel of oplader (met oplader bedoelen we het ‘blok’). Let op: vergelijk altijd met originele laders. Probeer de kabel ook uit op andere stopcontacten, zodat je zeker weet of het niet aan het stopcontact ligt.

Stap 3: controleer de aansluitpoort van je telefoon

Stof en andere viezigheid in je broekzak of tas zorgen voor opstopping in je USB-C, Micro USB en Lightning ingang, wat weer zorgt voor problemen met opladen. Maak de aansluitpoort daarom regelmatig schoon. Wij vertellen je hoe:

  • Schraap met een satéprikker of houten tandenstoker zachtjes over én tussen de pinnen in de aansluitpoort. Zo haal je stof en vuil weg van de bodem. Let op: gebruik geen metalen voorwerpen, daarmee beschadig je de poort.
  • Niet al het vuil komt mee. Blaas daarom al het overige losgemaakte vuil uit de aansluitpoort.
  • Houd je telefoon ondersteboven en tik een paar keer rustig op de tafel: nog meer vuil!
  • Kijk met een zaklamp of er nog meer vuil in zit en herhaal alle stappen.

Werkt de aansluitpoort nog steeds niet? Dan kan het zijn dat deze is beschadigd, vaak gewoon door het dagelijks gebruik. Helaas kun je hier zelf niks aan doen en zul je dit moeten laten repareren.

Stap 4: probeer je telefoon draadloos op te laden

Is je oplader of aansluitpoort kapot? Heb je dit vaker? Denk dan eens aan draadloos opladen. De meeste huidige telefoons kun je draadloos opladen, zonder kabels en rommel. Je legt het laadstation bijvoorbeeld op je nachtkastje, je bureau of in de auto en plaatst je telefoon op het station, zonder ingewikkelde kabels en ingangen. Omdat de meeste laadstations een maximale dikte van drie millimeter eisen, hoef je voor het opladen van je telefoon het telefoonhoesje niet te verwijderen.

Enig nadeel: om je telefoon te gebruiken tijdens het laden zul je over het laadstation moeten buigen. Met een beetje lenigheid redt iedereen dat. De oplossing: laden tijdens telefoon-loze momenten, bijvoorbeeld tijdens het eten of als je bezoek hebt. Wel zo gezellig!

Kun je nog steeds niet opladen? Kalibreer de batterij

Het kalibreren van bijvoorbeeld je iPhone of Samsung kan ervoor zorgen dat je batterij beter werkt. Wij leggen je uit hoe je dat doet:

Kalibreer je iPhone-batterij

  • Sluit je iPhone aan op een originele lader.
  • Druk de knop ‘thuis’ en ‘aan/uit’ tegelijkertijd in.
  • Wacht tot het Apple logo verschijnt.
  • Je batterij wordt nu gekalibreerd.

Kalibreer je Samsung-batterij

  • Laat de accu volledig leeglopen.
  • Zorg dat de telefoon zichzelf uitschakelt.
  • Gebruik de telefoon 12 uur niet.
  • Sluit de telefoon aan op de oplader.
  • Laad de accu voor 100% op.
  • Leg de telefoon nog een uur aan de oplader.

Alles geprobeerd? Vervang de oplaadpoort

Het kan zijn dat alle bovenstaande opties geen succes hebben. Dan is een reparatie zeer waarschijnlijk. Het is aan te raden om je reparatie te laten doen bij een telefoonspecialist. Zij voeren vaak eerst een diagnose uit, waarmee je zeker weet of de oplaadpoort wel echt kapot is.

Andere telefoonhulp nodig?

We hopen dat je telefoonoplader door onze uitleg nu goed blijft zitten. Heb je specifieke vragen over telefoonopladers? Bel of mail ons. Ook kun je bij ons terecht voor accessoires en toebehoren voor smartphones, tablets en wearables (smartwatches, fitness trackers).